Saturday, November 24, 2012

nikah ı̴̴̡̡̡ ̡͌l̡̡̡ ̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ ̡͌l̡̡̡̡.

ampa tw x apa itu nikah??ala nikah,nikah,nikah la..mcm cita Aku terima nikahnya tu..ampa da tgok blom??aq tgok da..hmm,story dy not bad la.oke la kalo nk lyan ckit2 an..nikah n perkahwinan sma ke?lbeh kurg la aq asa..aq nk share ckit dpd pgetahuan syariah yg aq ada n bdasarkan buku yg aq rujuk..arap ampa2 sudi mmbaca nya..hihi..aq nk ajaq skit pasai nikah kt ampa,nk pgil ustazah pown,pgil ja lah..aq xksah pown..huhu..lwpown xbyak yg aq tw,asalkn dpt share 2 pown da ckup an..aq share apa yg aq tw.. kalo da yg trsilap,hrap ampa pbetulkan aq..aq xkisah.sma2 bg pndapat oke ea..
pgertian NIKAH ialah akad yg d lakukan utk mgharuskan lelaki dan perempuan melakukan persetubuhan (jimak) dgn mggunakan lafaz nikah dan terjemahannya.
terjemahan dalil dari Al-Quran ialah : Maka hendaklah kamu kahwin mana2 perempuan yg kamu ingini dua, tiga dan empat,kemudian jika kamu takut tidak akn dpt berlaku adil, maka (kahwinilah) sorang shj,atau hamba2 yg kamu miliki.Demikian itu adalah lebih dekat kpd tdak berbuat aniaya.
trdpat byak dalil2 yg ada dlm Al-Quran..aq cuma update 1 ja oke..dlm nikah,ada hukum2 nya trsendiri.
ada 4 hukum nikah yg kta kna tw..
1. Fardhu
-Berkahwin tu adalah mnjdi fardhu (satu kewajipan) apabila seseorang tu yakin terjerumus ke lembah penzinaan skiranya dya tdak berkahwin,sdgkan dya mampu mgadakan perbelanjaan-sprti mahar(maskahwin),nafkah isteri dan kewajipan2 lain yg di tuntut oleh syarak, serta tidak mampu memelihara diri dengan berpuasa dari melakukan zina.
2. Haram
-Haram berkahwin apabila sseorang itu yakin berlakunya penganiayaan dan kemudaratan terhadap perempuan yg d kahwini itu apabila dya berkahwin- sperti dya lemah dari tuntutan suami isteri ataupun dya tidak dapat berlaku adil apabila dya berpoligami.
3.Makruh
-Makruh berkahwin apabila seseorang itu takut berlaku kezaliman,penganiayaan dan kemudaratan.dya takut tidak smpai keyakinan apabila dya berkahwin,krana dya tdak mampu mmberi nafkah,tdak dpt bergaul dgn baik dan ma'ruf ataupun kgembiraan kpd prempuan itu mnjadi luntur.
4.Sunat
-apabila sseorang itu brada dlm keadaan sderhana, iaitu tdak takut terjerumus kelembah penzinaan skiranya dya tdak berkahwin dan tdak takut berlakunya kezaliman terhadap isterinya apabila dya berkahwin.
dlm stiap kjadian ssuatu pkara tu,msty wjudnya hikmah..btoy x?bgitu jgak dlm nikah ny,terdapat hikmah2 yg d syariatkan untuk berkahwin.antaranya :
  1. utk memenuhi kehendak naluri manusia dan sifat semulajadinya
  2. utk mghindarkan diri dari mlakukan prbuatan yg terkutuk (zina)
  3. utk mmbiakkan kturunan umat islam
  4. utk mmimpin suami isteri supaya msing2 spaya msing2 tahu tanggungjawab
  5. utk menggalakkan suami supaya lebih giat mencari kehidupan sehingga mencapai taraf ekonomi yang lebih tinggi
  6. utk mengeratkan tali persaudaraan di dalam masyarakat
  7. utk mengelakkan dari terbiarnya anak2 yg dilahirkan
  8. utk menyusun dan mengaturkan rumahtangga atas dasar kasih mesra dan kasih sayang yang terjalin diantara lelaki dan perempuan
aq hanya nk share ilmu yg aq twu jaa..sharing is caring kn..hehe..spa nk kawen angkat tangan??
aku,aku,aku..haha..sapa yg xmw kawen kn..stakat ny dlu aq dpat kongsi2 ilmu

No comments:

Post a Comment

 
Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips